Dominoday in The Netherlands

november 26, 2008

Schoonmaken na Domino Day

Filed under: 1 — dominoday @ 5:38 pm

Rudy Veenstra (48) leidde afgelopen week in Leeuwarden de schoonmaakploeg die na Domino Day de miljoenen dominostenen moest opruimen.

Lekker gewerkt?

‘O, absoluut. Het is een geweldige tijd.’

Hoe lang bent u bezig geweest alle stenen neer te zetten?

‘Dat heb ik niet gedaan. Daar zijn 86 professionals wekenlang mee bezig geweest. Die mensen ­ studenten of mensen die even zonder werk zitten ­ zijn geselecteerd uit ruim 250 aanmeldingen. Die zijn eerst op hun geestelijke gesteldheid getest, waarna de besten zijn uitgenodigd. Met succes, want er is weer een nieuw record gevestigd: 4.345.027 gevallen stenen!’

En nu moeten alle dominostenen terug in de doosjes?

‘Nee joh. De stenen kunnen niet meer worden gebruikt, want ze zijn misschien beschadigd. Om ze te verzamelen gebruiken we sneeuwschuivers.’

Zo pietluttig is Sinterklaas toch niet?

‘U denkt dat ze aan particulieren worden verkocht? Dit zijn geen gewone dominostenen. Deze plastic stenen zijn speciaal gemaakt voor de recordpoging, ze worden nu vermalen en dan hergebruikt.’

Hoe kwamen ze bij u terecht voor deze klus?

‘Ik ben met mijn productiebedrijf al tien jaar verbonden aan Domino Day. De harde kern van dit mega-evenement is als een familie. Het is ieder jaar een soort reünie, we staan eerst een halve dag te knuffelen. Dan gaan we aan het werk.’

Dan valt er nog weinig op te ruimen, toch?

‘Ik doe niet alleen de nazorg van Domino Day, maar regel bijvoorbeeld ook de faciliteiten voor alle binnenlandse en buitenlandse media.’

Buitenlandse media?

‘Hallo, het is niet alleen in Nederland uitgezonden. Van Duitsland tot Roemenië. In totaal hebben er meer dan honderd miljoen mensen gekeken.’

Oh. Op het hoogtepunt stoppen, zegt men altijd.

‘Welnee, hoewel ik wel vaak terug heb gedacht aan vorig jaar.’

Toen de recordpoging zo misliep?

‘Nou, meer aan de zware periode die mijn vrouw en ik toen doormaakten.’

Vanwege de slecht vallende stenen?

‘Nee. Mijn vrouw is presentatrice Manon Thomas. Een jaar geleden kwamen er gestolen privé-foto’s van haar op internet terecht. Het werd een slijtageslag om die er weer af te krijgen. Daar heb ik deze weken vaak aan teruggedacht.’

Hoe is het met haar?

‘Prima. Ze zit nu net als ik op een schrobmachine. De stenen zijn afgevoerd en nu boenen we de vloer. Heerlijk, even de gedachten laten afdwalen.’

Houdt u zelf eigenlijk van spelletjes?

‘Ik heb er de tijd niet voor. Ik ben altijd bezig.’

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

